Hvad er en niche og hvorfor er den så vigtig?
Netop spørgsmålene Hvad er en niche og Hvorfor er den så vigtig vil jeg gerne give dig svaret på i denne post.
Det er nemlig noget af det mest grundlæggende for at skabe en god forretning, hvor du nemmere kan markedsføre direkte til dine kernekunder.
Hvad er en niche
Det er det store spørgsmål, og et af dem som mange nystartede måske ikke tænker så meget over fordi man jo bare gerne vil servicere alle dem som måtte have interesse i ens service eller produkt. Måske er du massør, og tænker jamen alle har jo behov for massage. Det kan du måske have ret i, men det kan du bare ikke bruge i forhold til din markedsføring. Dette vender jeg tilbage til lidt senere.
Den Danske Ordbog definere niche således:
Snævert område inden for et erhverv eller en kunstretning, ofte attraktivt fordi det umiddelbart ikke har andres bevågenhed.
Se det vigtige her er netop beskrivelsen af at det er et snævert område inden for et erhverv. Det vil sige at hvis du som i eksemplet ovenover er massør. Så kunne din niche gravide kvinder som søger en afslappende oplevelse i den sidste del af graviditeten.
Nederst i artiklen kan du se nogle eksempler på nicher.
Hvorfor er din niche så vigtig
Nu har du fået svaret på spørgsmålet ‘Hvad er en niche’, så nu handler det om hvorfor det er så vigtigt at kende den for din virksomhed.
At definere din niche handler i høj grad om din markedføring, og om at få gang i din forretning som nystartet. Som jeg skrev tidligere så er der mange som tænker, jamen alle er jo mine kunder, for så fantastisk er mit produkt. Det kan du som udgangspunkt også sagtens have ret i, for massage f.eks. kan de fleste jo bruge.
Problemet er bare at hvis du prøver at ramme alle, rammer du oftest ingen.
Derfor er det vigtigt at du udvælger en niche at starte med, på den måde kan du lave meget mere direkte markedsføring til din målgruppe. Du kender selv de reklamer hvor du bliver ramt lige i hjertet, og som bare passer perfekt på dig – Det er fordi vedkommende reklamere direkte til deres niche.
Det vil skaffe dig langt flere kunder, da vi som kunder helst vil handle med nogen som kan løse det specifikke problem vi har. Vi vil gerne have fat i eksperten på området.
Vælg en
Jeg talte på et tidspunkt med en kunde om netop denne problemstilling med at vælge en niche. Udfordringen var at han jo både kunne lave coaching, hypnose og mindfullness, og ikke nok med det, så var der jo også forskellige målgrupper indenfor hver af disse emner.
Der er slet ikke i tvivl om at han kunne alle disse ting, men til en start var han nødt til at vælge hvilken en af tingene han gerne vil være kendt for. Hvilken ting vil han gerne markedføre sig mod.
Ved at vælge een ting, kan du nemlig ligge din energi og dit fokus der. Lave dit indhold så det matcher denne målgruppe og lave din markedsføring så det også matcher her. Du kan så med tiden udvide din markedsføring til de andre ting.
Nogle af de mest almindelige ting at definere sin niche ud fra er:
- Pris – Er dine kunder nogen som gerne vil finde discount produkter eller er luksus vigtigt for dem
- Demografi – alder, køn, indkomstniveau, uddannelsesniveau
- Kvalitet – kvaliteten af selv produktet
- Geografi – verdensdel, land, landsdel, by eller bydel
- Dertil kommer at din niche kan have bestemte værdier, interesser og holdninger
Eksempler på nicher
Ansatte der gerne vil springe ud som soloselvstændige.
Kvinder med kroniske smerter, der ønsker at leve et godt liv fuld af livsglæde og livskraft trods deres smerter.
Marie Tarpgaard er vane-coach og hendes niche er:
Kvinder der har en vane med neglebidning
Anne Olsen virksomheden www.aikographic.dk hvor hun laver logo design og hendes niche er:
Etablerede og seriøse virksomheder som går op i kvalitet
Trine Thorendal har tidligere haft 2 virksomheder med hver sin niche:
Danseskole – For kvinder som ønskede at lære at danse erotisk
Datingsite – For kvinder der var til yngre mænd.
Maja Frausing sælger kosttilskud til huden, og hendes niche er:
Kvinder i alderen 20-35 som ønsker at få en smuk hud de kan være stolte af
Læs også andre blogposts jeg har skrevet

Du skal aldrig gå i ring på rejsen mod dit mål!
Diana Lund Nordstrøm